Når man skal holde fødselsdagsfest så er der altid en hel del der skal klargøres. Det kan en hvilken som helst arrangør af en fødselsdagsfest helt sikkert nikke genkende til. Og det gælder sådan set uanset hvilken type fødselsdagsfest det er der skal afholdes, om det så er ens mands 70 års fødselsdagsfest eller det måske er en store datter der snart fylder 18, så er der altid en del der skal ses til og sådan kan man nok ikke komme uden om det. Det er med andre ord et faktum som man bliver nødt til at leve med hvis man vil sikre at fødselsdagsfesten løber af stablen med en masse grin og den bedste og rareste fest stemning.
Jeg kan personligt huske dengang jeg selv skulle fejre fødselsdagsfest for min far og der var en masse ting der skulle ses til. Først og fremmest så skulle det besluttes hvorhenne den store fest skulle afholdes. Jeg mener at dette var til hans 65 års fødselsdag og skønt at den altså ikke var helt rund men faktisk kun halvt rund så havde mig og mine søskende planlagt at det skulle være en fest det var fyldt med en masse god feststemning og selvfølgelig alt hvad der sig der til høre. Vi kom dog hurtigt i problemer for vi kunne ikke blive enige om hvor den store fest skule afholdes og der hvor vi var i problemer var nemlig om den skulle holdes derhjemme eller hjemme hos en af os. Der var mange diskussioner frem og tilbage, men til sidst blev vi enige om at den skulle afholdes ude på en kro eller i et festlokale. Så langt så godt, for det første skridt man skal tage når fødselsdagsfesten skal afholdes er i det hele taget hvor den skal afholdes henne.
Lokationen er fastlagt, hvad nu?
Så efter at lokationen var fastlagt var der en masse andre ting, der lige pludselig skulle ses til. For det nytter ikke blot at få det konstateret at festen skal holdes ude, man skal dernæst også finde frem til hvilket sted det skal afholdes og hvem der skal invitereres. Dette fandt vi ud af ligeså stille for da vi først havde fundet det sted at festen skulle afholdes så gik det faktisk hånd i hånd. Det næste store skridt der skulle tages var at få skrevet en invitation til fødselsdagen.
Du kan finde en guide til at skrive en invitation til fødselsdagsfesten lige her!
Da først den var blevet skrevet skulle man selvfølgelig have fundet frem til hvem der så i det hele taget skulle inviteres med til festen. Her kom der nogle helt naturlige rammer for hvem der skulle med, for i og med at det første og mest vigtige var besluttet – nemlig hvor festen skulle afholde og i hvilket lokale, så satte det nogle helt naturlige rammer for hvem der skulle inviteres med til den store fødselsdagsfest. Her er det også vigtigt at understrege at det var vigtigt at vi i invitationen skrev at de ikke måtte røbe noget til nogle som de kendte for det var selvfølgelig en hemmelighed som min far ikke måtte høre noget til. Det er nemlig den store udfordring et surprise party af denne kaliber for hvis man får sagt noget forkert så kan det hurtigt være at fødselaren hurtigt kan begynde at lugte lunten og at der er noget på færde.
Om ikke andet så lykkedes det faktisk nogenlunde at holde min far hen i uvidenhed om hvad der skulle til at ske. Og sådan var det faktisk lige indtil den store dag skulle forgå. Jovist skete der et par små ting som han måske kunne have bidt mærke i, men det var ikke noget der en gang for alle kom til at røbe hvad det helt præcist var vi havde gang i. Dernæst så er det at fødselsdagsfesten kommer til at afholdes af alle dem man holder af, men nu kommer jeg vist også til at løbe lidt for langt, for man skal jo også huske at have styr på så meget andet end selve stedet det skal afholdes og så selvfølgelig hvem der skal inviteres med og hvad der skal stå i invitationen.
For det var også rigtig vigtigt for os at der kom nogle sjove indslag til fødselsdagen. Hvis du allerede nu ved at du gerne vil holde en fest hvor der er en masse grin med og hvor indslagene passer perfekt til festens rammer, så kan det anbefales at gå ind og tage et kig på guiden her, der klart og tydeligt indeholder en masse forslag til den bedste underholdning til fødselsdagsfesten.
Man fandt hurtigt ud af til fødselsdagen at der skulle være nogle taler og så skulle der være en sang og et par indslag. Når man udvælger indslag til fødselsdagen så er det vigtigt at man tænker lidt over det følgende:
- Hvem er det til for
- Hvor mange gæster er med til fødselsdagen
- Skal fødselaren være i centrum for de mange indslag eller lege
- Er fødselaren lidt genert, vil han eller hun bryde sig om at komme i centrum
Der er altså et par ting, man kan have i baghovedet og vi vidste fra start af at fødselaren gerne måtte komme en lille bitte smule på slap line og derfor var det selvfølgelig oplagt at man valgte noget i denne dur. Derfor faldt valget på Tip en 13er hvor man hurtigt og simpelt ville kunne lave nogle spørgsmål som på en sjov måde handlede om fødselaren.
Så er der vist også ved at være styr på det meste tænkte vi og det var næsten også rigtigt, men her er vi så også sprunget en hel del i tid, for det er måske rigtigt nok at de fleste ting nu var klargjort men det har altså også betydet at der er en masse små detaljer som slet ikke er blevet nævnt som fx bordpynten, at få købt de mange gaver til fødselaren, at få sat bordkort op osv.
Man skal altså ikke tro at man kan komme sovende til fødselsdagsfesten. Det kræver slid og hårdt arbejde, men det kan så også fortælles at det er det hele værd når man først ser det store smil der kommer over fødselarens mund når først at dagen oprinder og man må få lov at afsløre hvem der skal fejres!
Husk hvad end det er en 50 års fødselsdag eller en 35 års fødselsdag så kan du finde guides her på siden, der målretter sig lige præcis det du skal holde: