Home Fødselsdags forberedelser Huskeliste til fødselsdagen

Huskeliste til fødselsdagen

by Alex
huskeliste til fødselsdag

Som arrangør af fødselsdagsfesten kan der være et væld af forskellige ting, der skal huskes før at man kalde fødselsdagen for en stor succes. I denne artikel vil vi prøve at samle alle de aspekter af fødselsdagsfesten, der skal planlægges. Man kan derfor passende bruge listen som en to-do liste og løbende strege af fra listen.

Det er en alsidig liste, som der dækker alt lige fra at få sendt invitationer ud til at få sikret at der er god underholdning til festen. Vi vil meget gerne høre fra jer, hvis der er ting eller andet som vi har glemt at få med. Det er en generisk liste og strukturen burde derfor passe på de fleste fødselsdagsfester, men når det så er sagt, så er der sikkert et par ting, som skal planlægges specifikt til jeres fest, så husk at få alt med og tilføj jeres egne to-dos til listen:)

Huskelisten til fødselsdagen

Her kommer vores bud på en huskeliste til fødselsdagen. Tingene står ikke nødvendigvis i kronologisk rækkefølge efter, hvad der skal planlægges hvornår. Så tag et kig igennem hele listen.

  • Find datoen for fødselsdagen. Det første punkt giver lidt sig selv. Men det er selvfølgelig vigtigt at man hurtigt får lagt sig fast på den præcise dato. Det optimale er selvfølgelig at man ligger fødselsdagsfesten på samme dag som selve fødselsdagen, men hvis dette ikke kan lade sig gøre, så bør man gå efter at lægge fødselsdagsfesten så tæt på fødselsdagen som muligt. Evt. i weekenden før eller efter.
  • Lav gæsterliste. Det er en god ide hurtigt at finde ud af, hvor mange gæster der skal med til festen. Mange af de andre ting, som mad og størrelsen af lokalet afhænger af, hvor mange gæster der er med, så derfor er det enormt vigtigt at man hurtigt får lagt sig fast på gæstelisten.
  • Find lokaler at afholde festen i. Lokalet at afholde festen i skal der selvfølgelig også være styr på! Nogle vælger at afholde festen hjemme mens andre finder et lokale ude fra på evt. en kro eller en restaurant. Hvor man vælger at afholde kommer i sidste ende ofte an på hvor mange gæster man er, og hvor der er plads til alle. Brug evt. selskabslokaler.dk, hvis man skal have fundet et sted at afholde fødselsdagen.
  • Send invitationer til gæsterne. Når man har fået lagt sig fast på gæstelisten er det vigtigt at man får skrevet invitationerne og sendt dem ud. Se evt. vores guide om at skrive en invitation til fødselsdagen..
  •  Få ønsker fra fødselaren. Såfremt det altså ikke er dig selv, der også er fødselaren, så sørg for at få et par gode ønsker fra fødselaren.
  • Fastsæt et budget for festen. Dette er ganske vist nok også et af de første og vigtigste aspekter, der skal fastsættes. Hvis ikke man sætter et fast budget for fødselsdagen kan det hurtigt løbe løbsk, så sørg for hurtigt i forløbet og planlægningsprocessen at få fastsat et budget.
  • Sammensæt menuen til fødselsdagen. Det er vigtigt at finde ud af, hvad der skal stå på menuen. Det gælder både for forret, hovedret og en lækker dessert. Hvis man selv synes det kan være svært at stå for madlavningen til festen kan man altid få bestilt mad ud af huset.
  • Find underholdning. God underholdning er utrolig vigtigt for at festen bliver en succes for alle – både fødselaren og de resterende gæster. God underholdning kan trække festen op på et helt nyt niveau og sørge for at alle får grinet igennem. Læs evt. vores store artikel om underholdning til fødselsdagen.
  • Musik til fødselsdagen. Ligeså vel som at god underholdning kan være vigtigt så er god musik også altid et vigtigt aspekt af festen. God musik kan være med til at lægge den helt rigtige atmosfære.
  • Skriv tale til fødselaren. Der vil unægteligt være et par festlige indslag i form af taler eller sange. Hvis du har brug for hjælp til at skrive en tale kan vi anbefale at tage et kig på artiklen her om at skrive tale til fødselsdagen.
  • Bordpladser. Når man har fået sendt invitationer ud og fundet et sted at være, skal man have lavet bordpladser. Hvem skal sidde ved siden af hinanden.
  • Borddækning. Der skal selvfølgelig være flot bordpynt, som kan imponere gæsterne når de ankommer.

Det var hele listen. Husk, at listen jævnligt bliver opdateret, og hvis I som sagt finder andre ting, som ikke står på listen vil vi blive enormt taknemmelige hvis I vil skrive en kommentar til artiklen her. Vi håber I får god nytte af listen, og den hjælper med at finde hoved og hale i det store virvar af ting, der skal planlægges før man får en fuldendt fødselsdag, hvor der bare er styr på det hele! Vi ønsker jer en rigtig god fødselsdagsfest.

 

Mangler I inspiration til sjov og hyggelig underholdning, der kan hjælpe med til at gøre fødselsdagen uforglemmelig? Tag et kig på vores MEGA guide om underholdning til fødselsdagen her.

 

Rate this post

Related Articles